Fredag d. 6/9 2013
Dagen startede med en lille rask diskussion – da følgende
citat blev præsenteret:
Huizinga (1963): det legende menneske
Al kultur udspringer af leg
Legen har ikke
noget formål i sig selv
Al leg er frem for alt en frivillig handling,
leg på kommando er ikke længere leg
Medieleg:
Dagens overordnet
emne er medieleg og derfor kommer vi heller ikke uden at diskutere hvad leg er.
Huizinga mener at legen i sig selv ikke har noget formål. Det kan så diskuteres
for jeg tror ikke på at leg ikke har et formål, jeg tror leg har et ubevidst
formål. det der opstår under leg er måske mere ubevidst kontra læring som har
et bevidst formål.
Kan man lege uden
at bruge sin fantasi, at afprøve, at udforske, at samarbejde at være
enige/uenige eller at påtage sig en andens rolle som f.eks. superhelt . Jeg
tror at børn ubevidst lære noget gennem deres leg. Børn er lynhurtige til at
afstemme om noget er super sjovt eller rigtig kedeligt det kan være sjovere at
lege selv uden en pædagogs indblanding fri leg kan opsluge børn i timevis
hvorimod en opsat gruppeleg med regler styret af pædagogen mister børnene
hurtigere koncentrationen måske fordi deres fantasi bliver begrænset af regler
og kontrol.
Medieleg hvad
definere så dette begreb helt præcist. Det handler om at eksperimentere,
undersøge, fordybe sig udtrykke sig og skabe med digitale medier. Det virker
ikke ummidlbart som om den defination er formålsløs.
Digitalkultur:
Det er et fact at
den digitale udvikling er prograsiv og frygten for at børn og unge bliver en
integret del af den nye digitalkultur ligger måske mere hos de voksne end hos
børnene og de unge selv. Personligt tror jeg på at det er forbandet vigtigt at
være med til at udvikle og integrer den digitale kultur i et sammenspil med
børn og unge. Vores samfund bliver ikke mindre teknologisk set i et fremtidsperspektiv
og hvor traditionsbestemt kan vi tillad os at kalde noget der er så prograsivt
som lige netop den digitalkultur. Teknologi og udvikling giver kun mening hvis
vi får lov og giver lov til at bruge den og lege med den. Derfor tror jeg også
den vigtigste opgave bliver at klæde børn og unge digitalt på så de kan begå
sig i den digitale verden fremover. Så overordnet handler det om digital
dannelse og hvad betyder det så? Det
handler om at de nye generationer lære at kunne bruge de digitale værktøjer og medier
både kritisk og kreativt. Og
derved deltage aktivt som producenter og derved udvikle, få indsigt i sig selv
og sin omverden. Og det er ikke kun børn og unge men også os som voksne,
pædagoger og lære der skal overveje hvordan vi gerne vil skabe rammerne og
justere rammerne i takt med udviklingen så den digitale-etik følger med
udviklingen.
Stopmotion movie
produktion skide sjovt, desværre for langt storyboard til at vi fik lavet et
ordentlig produkt – men klart noget der skal nørdes videre med.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar