tirsdag den 24. september 2013


Fredag d. 6/9 2013

Dagen startede med en lille rask diskussion – da følgende citat blev præsenteret:
Huizinga (1963): det legende menneske
Al kultur udspringer af leg
 Legen har ikke noget formål i sig selv
Al leg er frem for alt en frivillig handling,
leg på kommando er ikke længere leg

Medieleg:
Dagens overordnet emne er medieleg og derfor kommer vi heller ikke uden at diskutere hvad leg er. Huizinga mener at legen i sig selv ikke har noget formål. Det kan så diskuteres for jeg tror ikke på at leg ikke har et formål, jeg tror leg har et ubevidst formål. det der opstår under leg er måske mere ubevidst kontra læring som har et bevidst formål.
Kan man lege uden at bruge sin fantasi, at afprøve, at udforske, at samarbejde at være enige/uenige eller at påtage sig en andens rolle som f.eks. superhelt . Jeg tror at børn ubevidst lære noget gennem deres leg. Børn er lynhurtige til at afstemme om noget er super sjovt eller rigtig kedeligt det kan være sjovere at lege selv uden en pædagogs indblanding fri leg kan opsluge børn i timevis hvorimod en opsat gruppeleg med regler styret af pædagogen mister børnene hurtigere koncentrationen måske fordi deres fantasi bliver begrænset af regler og kontrol. 
Medieleg hvad definere så dette begreb helt præcist. Det handler om at eksperimentere, undersøge, fordybe sig udtrykke sig og skabe med digitale medier. Det virker ikke ummidlbart som om den defination er formålsløs.

Digitalkultur:
Det er et fact at den digitale udvikling er prograsiv og frygten for at børn og unge bliver en integret del af den nye digitalkultur ligger måske mere hos de voksne end hos børnene og de unge selv. Personligt tror jeg på at det er forbandet vigtigt at være med til at udvikle og integrer den digitale kultur i et sammenspil med børn og unge. Vores samfund bliver ikke mindre teknologisk set i et fremtidsperspektiv og hvor traditionsbestemt kan vi tillad os at kalde noget der er så prograsivt som lige netop den digitalkultur. Teknologi og udvikling giver kun mening hvis vi får lov og giver lov til at bruge den og lege med den. Derfor tror jeg også den vigtigste opgave bliver at klæde børn og unge digitalt på så de kan begå sig i den digitale verden fremover. Så overordnet handler det om digital dannelse og hvad betyder det så?  Det handler om at de nye generationer lære at kunne bruge de digitale værktøjer og medier både kritisk og kreativt.  Og derved deltage aktivt som producenter og derved udvikle, få indsigt i sig selv og sin omverden. Og det er ikke kun børn og unge men også os som voksne, pædagoger og lære der skal overveje hvordan vi gerne vil skabe rammerne og justere rammerne i takt med udviklingen så den digitale-etik følger med udviklingen.

Stopmotion movie produktion skide sjovt, desværre for langt storyboard til at vi fik lavet et ordentlig produkt – men klart noget der skal nørdes videre med.   
  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar