mandag den 30. september 2013

LFD tirsdag d. 17/9 – 2013                 

Digitalkultur – Blogs og deltagerkultur

I dag har vi haft om mediet blogs. Personligt er det et helt nyt univers, men samtidig også et helt nyt værktøj som åbner døre for en masse spændende muligheder.

En blogger skriver f.eks. på sin egen personlige blog om de ting eller emner bloggeren syntes er relevante. En blogger kan også netværke med andre bloggere der deler de samme interesse.   

super sjovt at side og lege med design men også et super værktøj til refleksionsprocesser. Men f.eks kan linjefaget egen blog bruges som en videndatabase da der her er samlet en masse spændende links vi kan bruge som inspiration.    

Inden for digital kultur og der en række underbegreber der er med til at definere hvad den digitale kultur indeholder, disse begreber skulle også gerne give mig en bredder forståelse af hvordan forskellige aktører som f.eks. børn og unge, bruge, former, og udvikler denne kultur.
Web 2.0
Er en fælles betegnelse ” for den såkaldte ”anden generation” af tjenester der er tilgængelige på internettet. Disse tjenester lader brugerne samarbejde om, og dele information online.
Så web 2.0 giver os som brugere mulighed for selv at deltage aktivt via produktion og distribution af brugerskabt indhold. Derved er medieproduktion blevet almen kulturel praksis. Som bruger er vi gået fra at have mulighed for kun at modtage til at have mulighed for at producere og deltage aktivt. Eks. På brugerstyret medier: Wiki, blogs, youtube, og fotoarkiver. 
Deltagerkultur/delekultur
Deltagekultur i de sociale medier stimulerer brugerens mulighed for leg/lyst/oplevelser – og uformel læring. Det at deltage og dele kan være inspiration for andre og dermed motivere endnu flere til at deltage og dele f.eks novelle skrivning billedredigering og offentlige fotoarkiver hvor andre kan give feedback, filmproduktion med mulighed for at lægge det ud på youtube osv.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar